Endre tekststørrelsen
Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac). Trykk på + for å forstørre eller – for å forminske.

Reglement Kanonball


1. Spillebanen
Banen består av to like store felter som er fordelt mellom de to spillende lag. I tillegg har hvert lag et felt bak motstanderens felt.

2. Ballen
Det spilles med ball av typen Softball.


3. Spillere
Hvert lag stiller med 5 spiller i hver kamp. 4 av spillerne starter i lagets spillefelt, mens
den siste spilleren står bak motstandernes spillefelt. Denne spilleren kalles Konge.

Lagene kan kun bytte spiller(e) mellom omgangene.
Ved skade må man vente til omgangen er over før det kan settes inn en ny spiller.


4. Utstyr
Det er kun tillatt å benytte innesko.
Laget skal benytte drakter/t-skjorter/vester med lik farge.

Bruk av klister er ikke tillatt.


5. Klasse og system
Lag kan kun meldes på i en klasse: MIX. 
I mixklassen må begge kjønn være representert med minst 2 spillere på banen til enhver tid.

Lagene deles inn i puljer der alle lag innad i puljen møter hverandre en gang.
Deretter går puljevinner og nr. 2 i puljen videre til sluttspill.
(NB. Med forbehold om antall påmeldte lag og størrelse på puljen kan det bli endringer)


6. Kampen

En kamp varer i 12 minutter.
Lag som ikke er klar når kampen etter tidsskjema skal starte taper en omgang.
Lag som ikke er klar innen 3 minutter etter at kampen etter tidsskjema skal starte taper kampen 0-5.

Det gis 2 poeng for vunnet kamp, 1 poeng for uavgjort og 0 poeng for tap.

Er ikke tabellen avgjort på følgende (i prioritert rekkefølge):

1) poeng 2) innbyrdes oppgjør 3) målforskjell
Avgjøres den ved krone/mynt.

7. Spillet
De 4 spillerne som spiller omgangen på hvert lag, tar oppstilling ved bakre del av sitt spillerfelt. Kampens ball ligger på midtlinjen. Når startsignalet går, er det førstemann til å få tak i ballen (her er det ikke lov å bruke beina for å få tak i ballen).
Spillet er i gang når startsignalet går.

Spillet går ut på å treffe motstanderen med ballen. Dette gjøres ved å kaste ballen frem og tilbake mellom laget og kongen, helt til noen får en sjanse til å treffe en av motstanderne.

Blir man truffet må man stille seg bak motstanderens felt. Man er fremdeles med i spillet, men er da i samme posisjon som kongen.

Hvis ballen har vært i bakken før treff, telles ikke dette som treff.

Ballen skifter eierlag dersom det andre laget får tak i den.

Hvis ballen tas i mot og holdes i fast grep av en spiller på det andre laget, regnes dette ikke som treff, men som “pol”.

Ved “pol” får laget tilbake en av spillerne som er eliminert.
Hvis en spiller prøver å ta “pol”, og ballen glipper er man ikke truffet om man fanger ballen igjen før den treffer bakken. Glipper man ballen og en medspiller redder den er man likevel truffet.

Den eneste måten en spiller kan komme tilbake på banen etter eliminering er at en medspiller tar “pol”.
Lagets konge kan ikke spille seg fri. Han/hun må holde seg bak motstanderens spillefelt under hele kampen.

Ingen kroppsdeler er fri.

Dersom man krysser eller tråkker på noen streker går ballen over til motstanderlaget. Det er heller ikke lov å krysse noen streker i lufta. Dommer er fullstendig dominant i alle avgjørelser. Klaging på dommeren kan resultere i eliminert spiller.

NB. 5 sekunders regel:
Når et lag kontrollerer ballen i spillet, skal ballen forlate spillefeltet (kastes) innen 5 sekunder. Kastes ballen over til kongen og tilbake til laget igjen, kan laget beholde ballen i 5 nye sekunder.

8. Seier
Det laget som først eliminerer motstanderens spillere er vinnere av omgangen.
Vinneren av kampen er det laget som har vunnet flest omganger på 12 minutt.
Hvis man er midt i en omgang når kampen avsluttes, er det laget med flest spillere på lagets spillefelt som er omgangens vinnere.

Kontakt oss

Følg oss

Samarbeidspartnere

DESIGN + CMS NETPOWER.NO